tisdag 23 mars 2010

Whitechapel - 2009



Whitechapel är en brittisk tv-serie i tre delar som skildrar en nutida Jack the Ripper som återskapar de gamla "klassiska" morden. Han går så långt att allt är exakt som det var och nu närmar tiden sitt slut och polisen står handlös och utan någon misstänkt för hur fångar man världens mest kända seriemördare som aldrig ens fångades första gången han härjade?

Låter det intressant? Bra, för det är precis vad det är och spänningen är där från början och ja, det är blodigt och vi får närbilder på gore och sådant skoj fast det är mest i början av serien. I slutet är det inte lika hårt men det kvittar för då är man så fast att det man bryr sig inte. Grundtugget är det vanliga med garvade poliser som får en ny ung chef som bara precis ska stanna till på vägen till toppen och det bjuder såklart upp till dans på flera punkter.

Det förutom att det är välskrivet som alltid när det kommer till brittisk tv gör att man tar karaktärerna till sig och vill se mer av dem. Nu är det bara 3 avsnitt på 45 minuter vardera till min besvikelse för jag vill se mer och så fort denna var klar så ville jag bara att det inte skulle ta slut för jag gillade karaktärerna såpass mycket att jag ville se mer av dem fast i andra situationer. Och till min glädje fann jag att serien blev en sådan hit att det kommer en ny miniserie och denna gången ska det fokusen ligga på tvillingarna Kray.

Just Jack the Ripper har gestaltats otaliga gånger på film med mer eller mindre lyckade resultat och detta får jag säga är bland det bättre jag sett. Så är ni intresserade av händelserna och morden eller helt enkelt bara vill se något nytt om Jack så är detta ett mycket bra val. För bra tv är alltid kul och när det är så kul och spännande som detta är så är det verkligen värt att kolla upp och jag kan garantera er att det är inget Hollywood-slut på denna serien. Rekommenderas!

Inga kommentarer: