fredag 24 april 2009

Apparitions - 2008



Jag gillar filmer om besatthet, inget snack om saken. Det är något skrämmande intressant och skrämmande med besatthet som jag gillar. Kanske var det allt snack om Exorcisten man hörde innan man såg den, och när den väl var sedd och besvikelsen infunnit sig, som har väckt intresset i en. Nu funkar Exorcisten fint men minnet av den första känslan av besvikelse lever ändå kvar i en. Den var inte lika äcklig som man ville den skulle vara när man var 13-14 år och hört allt möjligt om den. Men vid vuxen ålder och själv förälder så plötsligt så var den mycket mer skrämmande fast på ett helt annat vis. Men nu till Apparitions!

Apparitions är en engelsk tv-serie i sex delar om en präst som utför exorcismer trots han inte egentligen vill. Motarbetad av sina egna överordnade i kyrkan och i en ständig batalj med hornpär så får han en värdig motståndare här och vi bjuds verkligen på många turer. Det som jag tycker är styrkan här är att den känns så alldaglig i sin framställning att det är fullt trovärdigt. Här är det ingen som spyr ärtsoppa eller har dålig hy på något vis utan i stället får vi röstförändringar, levitationer och allt annat som följer med en besatthet antar jag. Har aldrig själv varit det förutom ett ex jag har på hjärnan om det nu räknas. Men det viktigaste är det att man blir rädd här. Jag hade rysningar långt ner för ryggen redan 30 minuter in i första avsnittet och det fortsatte i det andra med. Fallen är olika här men de följer alla samma mönster och hänger ihop fint.

Dialogen är lysande och så är även manuset. Martin Shaw som spelar Fader Jacob, vilken är honom det handlar om, är så trovärdig i rollen så det är makalöst. Samma med alla andra i sina roller. Det är perfekt tillsatt på alla vis. Och psykologen i de sista avsnitten retade mig verkligen i sin egen övertyghet att man var förbannad i soffan. Bra tv med andra ord. Effekterna när de väl kommer är fantastiska och vi får en flådd kropp samt en bränd och de är verkligen fint gjorda. Scenen när personen flås med i bild är verkligen jobbig. Samma med personen som brinner. Det är bäst att se dem själv med egna ögon.

Stort tack till Gummimonster-Jocke för tipset och en fin recension av denna som väckte mitt intresse. Denna kommer att ses många gånger. Tack!

Ni andra som gillat vad ni läst. Köp! Finns på Play för 130:- eller på discshop för 399:-, valet är ert vilket ni väljer. Men detta är ett måste om man gillar den här sortens film! Det finns inte mer än de sex avsnitt som är med i det här fina släppet och det är osäkert om det kommer fler så det är bara att köpa med gott samvete.

Högsta och varmaste rekommendationer!

4 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Kul att du gillade den! Nu får vi bita ihop och be till någon gud att det det blir fler avsnitt!

Weekend Video sa...

Det måste det bara göra :D

Mr_v sa...

Jag försökte göra slag i saken å smocka i väg en beställning på denna efter att ha läst recensionen här (och även jockes), men hör och häpna - de skriver på Play.com att den bara kan levereras till en brittisk adress!! nån som vet vad det kan bero på?

Mr_v sa...

Hu, vilken sopa jag är...gällde ju bara att klicka i euros som betalningsvaluta... aja, nu är godsakern apå väg iaf =)