onsdag 8 april 2009

Return Of The Living Dead Part II - 1988




Ken Wiederhorn, mannen som gav oss klassikers som King Frat och Shock Waves står bakom denna uppföljare till det populära originalet med samma namn fast utan siffra. Denna gången är det mer komik inblandat än i den första filmen och det funkar fint om man är på humör för det.

Thom Mathews och James Karen upprepar sina roller från den första filmen fast denna gången är det med stor parodi de gör det. Dock blir Karen rätt jobbig med sitt tjatiga gnällande och pipande att lyssna på när han väl blir drabbad igen fast värst är Suzanne Snyder som Mathews flickvän i filmen. Hon är extremt korkad och otroligt påfrestande att lyssna på!

Zombiesarna i denna filmen inte bara pratar som i den första de kör även bil och dansar. Och det är skoj att se att Wiederhorn vågar sig på att ge dem lite mer att göra än bara skrika Brains! Själv fattar jag inte varför dessa zombies ska bara äta hjärnor när de sällan gör det i de andra filmer som finns om samma grej men det är väl meningen med att göra något eget antar jag. Bra effekter och ett skönt tugg från Philips Burns som Doc Mendel. Han lyfter filmen rätt rejält och är min favorit i filmen att lyssna på. När alla andra skriker så springer han runt i rökrock och letar efter sprit. Härlig kille helt enkelt.

Kul film som funkar fint när man är trött på alla andra "allvarliga" zombie-filmer som finns där ute. Och för min del så slutar denna serien med denna filmen för Brian Yuznas Return Of The Living Dead Part 3 är något av det sämsta jag sett. Del fyra och fem ger jag mig inte ens in på.

3 kommentarer:

mamoulian sa...

Return III är en film som jag gillar, men den borde inte tillhöra ROTLD-serien :-( Gillar ettan och tvåan, men håller med dig om fyran och femman iallafall - varning för utslag, klåda och varbölder!

Mr_v sa...

Jag gillade inte den här, men tyckte däremot del 3 var helbra när den kom. Fast eftersom det är en sisådär femton år sen jag såg någon av dem låter jag vara osagt om det är en korrekt åsikt av mig eller ej...

Weekend Video sa...

Trean har jag bara genomlidit en gång och det utsätter jag inte mig igen för. Yuzna ska hålla sig till producera så är det bara. Tvåan är inte perfekt heller, långt i från men den bryter av det hela lite på ett skönt sätt.