lördag 18 april 2009

Mindhunters - 2004



Nu här har vi en riktigt skön film! Snyggt regisserad av Renny Harlin som har många fina filmer bakom sig bland annat The Long Kiss Goodnight, förmodligen en av de mest underskattade actionfilmerna någonsin, själv anser jag den vara bland de allra bästa. Die Hard 2 - den bästa i serien, Cutthroat Island - skitskön piratfilm med Frank "Dracula" Langella, Deep Blue Sea - helt lysande hajfilm, Cliffhanger - kommer den någonsin uncut? Ford Fairlane - klassiker med Andrew Dice Clay för att nämna några få. Och så denna då givetvis.

7 stycken aspiranter till FBI´s profilerutbildning åker ut till en ö för att göra sitt gesällprov där och vad de inte vet om är att en av de m faktiskt är en mördare och han/hon har laddat upp med några riktigt smarriga fällor för dem. Så vem kommer att överleva och vem får chansen att bli en profiler?

Val Kilmer, Christian Slater, LL Cool J (fånigt namn om ni frågar mig faktiskt), Jonny Lee Miller som jag har rejält svårt för i alla roller och Patricia Velasquez som hade en liten roll i Beuwolf med Christopher Lambert om nu någon såg den och Ellen DeGeneres-look-aliken Kathryn Morris är med och härjar och Val Kilmer är som alltid sevärd men tyvärr är han inte med här så mycket som jag hade önskat. Slater är en sådan skådis som jag är väldigt kluven till med. Det känns som om att man inte får grepp om honom.

Harlin har regisserat stabilt och säkert som vanligt och förut herr Miller så är här inget att klaga på. Tempot är fint och tiden flyger i väg och trots jag sett filmen förut flera gånger så är fällorna fortfarande lika överraskande och oväntande. Så är ni sugna på en stabil action/thriller av utsökt märke så leta upp denna. Tror att ni kommer att gilla den faktiskt.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Skamlöst underskattad thriller. Brukar se om den en gång om året när jag känner mig riktigt less på alla andra filmer.

Weekend Video sa...

Samma här, den brukar åka på när allt annat känns upprepande och man vill se något bra helt enkelt som man vet levererar.

Ty sa...

Most people hate this movie, but it wasn't that bad. The action scenes has some energy, and it always nice to see Christian Slater and Val Kilmer in a movie theater.

Weekend Video sa...

Renny Harlin always does a good job even if i can´t decide if i like 12 Rounds or not.