fredag 17 april 2009

The Skull - 1965




Peter Cushing spelar här en samlare av ockulta föremål och hans rival spelas av Christopher Lee. Rival och rival, de samlar båda på samma objekt. Men en dag kommer Cushing över den autentiska skallen av Markis De Sade och trots upprepade varningar från sin kollega att göra sig av med den så vägrar han och snart börjar det verkligen gå utför.

Amicus står bakom denna och det är ett fint jobb de gjort men det hela hålls uppe av Cushing givetvis. Han är med i så gott som de flesta scener och de sista 20 minuterna är det bara honom i bild. Lee är med ett par scener men inte så mycket som jag hade velat och som alla vet så tillsammans är Lee och Cushing magiska. De andra i filmen sköter sig fint men man får aldrig den speciella känslan som man får i en Hammer-film även om stämningen här är fin. Eller också är det bara jag som är en Hammer kinda guy.

Tyvärr så är det rätt dåligt gjort i slutet med ett par snöre som syns allt för tydligt och drar ner stämningen i just den scen där de förekommer och min idé av rysare är inte heller att se Cushing i maktkamp med en skalle i 20 minuter. Jag vill se karlajäklen kasta sig från bord som tak precis som man är van vid och inte springa och gömma sig som här. Visst, detta är en annan sorts film och kräver annat agerande. Man kan inte kräva att han ska kasta sig från matrumsbordet för att undvika skallen men det hade varit jäkligt oväntat men framför allt jäkligt kul!

Inte den bästa jag sett från Amicus men inte den sämsta heller. Cushing är som sagt bra och det borde räcka men jag finner detta upplägget inte i min stil och lite väl långsökt så tyvärr inget som kommer att ses om på bra länge. Om någonsin.

Inga kommentarer: