onsdag 15 april 2009

The Legend Of Hell House - 1973


Innan den underbara regissören John Hough gjorde mästerverket Dirty Mary Crazy Larry så gjorde han denna i England innan staterna lockade över honom och vilken film detta är!

Hough tog en simpel story och gjorde en av de bästa spökhusfilmer jag har sett alltså. Storyn är obefintlig så gott som. Fyra personer ska stanna/överleva i ett hemsökt hus över julen för att bevisa det finns en existens efter döden och det är allt. Filmen handlar om vad de upplever och utsätts för där inne och det är det som är så bra. Vi får alla sedvanliga spökerier, det slås i dörrar, det viskas och hör spökröster, det är disigt utanför och vi får se en katt, det är dimma i rummen och det förekommer besatthet och resten får ni själva upptäcka.

Stämningen i filmen är superb och jag satt med gåshud större delen av filmen och bara rös. Härligt! Skådespelarna är bland annat den gamle fisen Roddy McDowell från Fright Night 1 & 2, Pamela Franklin från The Food Of The Gods, Clive Revill, Gayle Hunnicutt från Blazing Magnums med Stuart Whitman, Roland Culver och Peter Bowles. Och det är alla i filmen.

Effekterna är väldigt övertygande och fina och visst händer det att man ser ett snöre eller två men det blundar man för för detta är så stämningsfullt så det finns inte. Roddys agerande är väldigt lågt hela filmen igenom och man undrar vad han egentligen sysslar med men allt kommer tillrätta i slutet då han fullkomligt exploderar och bara öser på för vad han är värd. En fantastisk film som jag inte kan vänta tills jag kan se snart nog igen och den bästa spökfilm jag någonsin sett. Så det är bara att inhandla och bli förtrollade av den ni med!

Se den! Köp den! Älska den!

12 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Jag skulle nog vilja påstå att Robert Wise The haunting är världens bästa spökhusfilm... men Legend of Hell House ligger inte långt efter :)

Weekend Video sa...

Den har jag aldrig sett så för mig är Legend Of Hell House nummero uno :D

Mr_v sa...

Får ansluta mig till Jockes åsikt att The Haunting är ett litet, litet strå vassare än den här, men denna är också guld värd!
På tal om hemsökta hus-rullar, är det bara jag som tycker Amityville 2 är en underkattad rackare?

Jocke Andersson sa...

Lizz: BUMS! INFÖRSKAFFA! :)

Mr_V: Lite underskattad är den nog. Jag vill minnas att den hade en och annan skön liten scen

Weekend Video sa...

Amityville 2 är suverän! Ojojoj vilka minnen man har av den. Fast den ser jag mer som en besatthets-film än en spökhus-film men det är jag det. Såg den i en lägenhet där det var just lite ruljans i och det gjorde sitt med för stämningen.

Mr_v sa...

haha, gött att höra att jag inte är helt ensam om min åsikt! Och visst kan man argumentera om det är en spökhus- eller besatthetsrulle, men den har ju goa ingredienser från båda genrerna.

Weekend Video sa...

Absolut! Sitter och kollar på den just nu så vänta uppe så får du snart svar på vilket den är mest ;D

Weekend Video sa...

The Haunting på väg hem nu! Ska bli kul att se nu efter era påtryckningar ;D

Jocke Andersson sa...

Lizz: Om du inte gillar den så är det fel på dig. ;)

Weekend Video sa...

Har sett den nu och måste säga att den kändes mer som ett psykologiskt drama än en rysare faktiskt. Legend Of Hell House är mycket bättre men den var inte dålig på något vis. Bara inte vad jag trodde den skulle vara :D

Dead Moon Night sa...

Kul! Har faktiskt helt missat denna rulle. Har den hemma men det har inte blivit av att se den...Det får jag göra nu!

Weekend Video sa...

Se bara till att du skruvar upp ljudet ;)