fredag 17 april 2009

It - 1990


Ytterligare en filmatisering av en tegelkloss till bok från Stephen King. Och som i de flesta fallen så är detta en tv-version som fått release och de flesta av hans böcker som filmas blir oftast också just tv-filmer. Inget ont i det egentligen då de oftast brukar bli rätt långa, runt 3 timmar. Förutom Pestens Tid som var 6 timmar lång och den ser jag inte om igen i en tagning. Tro mig. Men detta är en film som inte hade dött av att vara så lång som Pestens Tid för det är så mycket fint från boken som inte är med i filmen vilket är synd. Men nu är en nyinspelning på gång som ska bli R-rated och inte PG-13 som denna är. Hoppas bara att dem verkligen följer mer ur boken i den versionen.

För så var fallet med Mikael Salomons Salem´s Lot 2004, den följde Kings bok så otroligt bra till skillnad från Tobe Hoppers version från 1979 som också följde fint men inte lika troget som Salomons version. Just nu kan man bara hoppas på det bästa men det ska bli skoj att se och jämföra.

Handlingen här för er som inte sett filmen eller läst boken kommer här. Den lilla staden Derry får plötsligt ett enormt antal barn dödade och försvunna en sommar och när en ung kille förlorar sin lillebror så letar han och hans kompisar upp förövaren och stoppar honom. Men 30 år senare återkommer han igen och de blir kallade än en gång för att möta sina mardrömmar än en gång.

Med tanke på detta är en tv-film så är det inga svordomar och väldigt sparsamt med blod men istället får vi en väldigt skön stämning och fina skådisar varav John Ritter är den mest kände av dem. Tommy Lee Wallace har regisserat fint och stabilt och det man har att klaga på är att det är för kort speltid och att man vill se mer av storyn från boken då där är så mycket dem lämnat utanför. Scenerna när vi får se barndomen för de inblandade är bäst och mest spännande och det märks de som gjort tycker det med för vi får mycket av det. Det enda annars som är lite dåligt är slutet som är väldigt snabbt påkommet och över för lätt samt att vissa effekter är inte riktigt 100%. Men man kan inte få allt här i livet.

En stabil filmatisering av en mycket bra bok som bör ses om man inte redan gjort och har man det så se om den! Om inget annat för att kunna gnälla desto mer när remaken kommer. Det är ju så populärt att göra nu för tiden.

2 kommentarer:

Mr_v sa...

Håller med rakt av i recensionen här, finfin stämning men slutet lever inte alls upp till filmen i övrigt. Dock måste jag få höja en försvarets röst för Hoopers version av Salems Lot, den gillade jag som tusan. Har några scener som verkligen etsat sig fast i minnet! Gillar du inte den alls?
2004-versionen är dock osedd för min del...

Weekend Video sa...

Jodå, jag gillar den skarpt på alla vis men den nyare version följer boken mer och det är det jag tycker så mycket om då jag älskar den boken. Men jag tycker lika bra och lika mycket om båda versionerna så jag är täckt på den punkten ;D
För mig är båda klassiker och de bästa filmatiseringarna av King. Har du inte sett 2004-versionen så gör det!

Kan nog bli aktuellt med en recension av båda här känns det som nu :D