onsdag 8 april 2009

The Spirit - 2008




Hej och hjärtligt välkomna till snickarboa. Nu ska det sågas utav helvete!

The spirit är en serie som jag själv kom i kontakt med via Fantomen som yngre. Jag gillade den från och till, beroende på humör och vad den handlade om. Ibland var den bra och ibland inte. Filmen som Frank Miller gjorde härom året på serien är inget annat än en pastisch på Sin City då den plagierat dess stil samt att Miller lekte regissör där med ett kort tag till sammans med nollan Tarantino och hans sidekick Rodriguez.

Miller har försökt att ta allt som var intressant med Sin City typ, hela det svartvita och animerade bakgrundskonceptet som det plötsligt kom in något färglatt i. Här är det slipsen. Miller har även försökt sig på att skriva hårdkokt dialog typ gamla film noirer och misslyckats kapitalt! Dialogen är bara skrämmande usel och patetisk och jag kan tänka mig att ett gäng verifierade idioter med dyslexi hade gjort den så otroligt mycket bättre. Miller som gjort både The Dark Knight samt 300-albumen borde skämmas djupt för detta övergrepp!

Skådespelarna består av den jävla pajasen Samuel L. Jackson. Att han fortfarande får göra film är mig ett mysterium då han har bara två lägen då antingen han stirrar, rättelse, försöker stirra hårt och ondskefullt eller så skriker han vilket han gör alltid. Ibland har filmskaparna tur och får båda sakerna i en film vilket Miller lyckades betala bra nog för här gör han just båda sakerna. Eva Mendes, detta fula fruntimmer är med också och visar upp sitt fula plyte och tror hon är snygg. Jag finner henne hiskeligt vämjelig. Agera kan hon inte om så livet hänger på det. Sist men inte minst så har vi skatan Scarlett Johansson. En människa så korkad så hon borde vara inspärrad. Hon borde tillbringa resten av sig karriär i Woody Allen-filmer där gör hon ingen skada för dem är där ingen som ser ändå.

Totalt fantasilös film som inte är något annat än en sämre upprepning av Sin City som är jäkligt överreklamerad i sig bara den. Dåligt kanske är fel ord för denna filmen så jag nöjer mig med att benämna den med patetiskt tidsslöseri. Undvik såvida ni inte gillar självplågeri och tänder på att se fånen Jackson i SS-uniform flankerad av Johansson i samma under en stort hakkors på väggen samtidigt som han sjunger med i Lied der Deutschen. Skrämmande illa faktiskt.

Så Miller, om du läser detta. Du är skyldig mig 100 minuter av mitt liv och jag vill ha igen dem pronto!

3 kommentarer:

mamoulian sa...

Scarlett Johansson är sweeeeeeet! ;-D

Mr_v sa...

Mycket underhållande sågning =)

Weekend Video sa...

Nu gäller det bara att Miller läser den med så vi slipper en uppföljare ;D