tisdag 28 april 2009

Black Christmas - 2006



Än en skön remake som spöar ett tråkigt original med råge. Bob Clarke hade en skön idé när han gjorde sin version 1974 men den är dödligt tråkig och det enda som är bra i den filmen är rösten i telefonen. Resten suger getost minst. Denna däremot händer det saker i.

Storyn är simpel, precis som de flesta filmer det skrivs om här visst...
Galen kille har rymt från gökboet och nu slaktar han dem som uppehåller sig i hans gamla hus. Och nu råkar hans hus vara omgjort till kvinnlig studentförening så han får desto mer anledning att röja vilt. Och det är i juletider så jag kan förstå att hans impuls att döda dryga brudar som tror dem är något är värre än vanligt.

En del fina brudar och en del skator som mest stör en typ den apan från Final Destination 3 och Die Hard 4, hon är för hemsk så jag vill slakta henne själv. Tyvärr dör hon utanför bild. Inte alla dör i bild utan det är faktiskt ett par som dör utanför men det gör inget här för vi får gott om kills och grafiska sådana med. Lite hederliga slafsmord får vi till skillnad från originalet.

Lite kul kuriosa med det svenska släppet på denna är att omslaget utlovar en tid på 96 minuter, filmen visar 86 minuter och själva filmen är klar vid 76 minuter och sen kommer eftertexterna. Helt enkelt lysande på det viset att filmen hinner leverera allt den ska, avsluta fint och ändå inte kännas för kort. Tydligen är där olika versioner på region 1 och region 2-släppet och med olika slut men region 2-släppet ska visst trots allt vara mer våldsamt än region 1-släppet som ska vara uncut. Men jag har region 2 och är fullt nöjd med det så någon annan för stiga fram och bekräfta om nu det förehåller sig så och om det stämmer att region 2 är starkare i goret.

Skön slasher som funkar året om och ännu roligare är att den är en remake som spöar ett original i dessa tider när remake-förföljeserna pågår för fullt. Var inte rädda för att stå bakom era remake-favoriter. Dem är värda det!

4 kommentarer:

Jockeman sa...

Finns en och annan bra remake, man är rätt trött på dem.

Weekend Video sa...

Egentligen är det bara att strunta i dem för det är ingen som tvingar en att se dem ;D
Men precis som originalfilmer så finns det både bra som dåliga.

Tobias Thuresson sa...

Denna är en bra remake då jag hatade det stentrista överskattade originalet. Och jag har sett båda versionerna av remaken.

Minns inte exakt men har för mig att svenska utgåvan är samma som amerikanska och versionerna har olika slut såväl som olika kills. Skridsko i huvet-tjejen t.ex har ett mycket festligare öde i brittiska versionen. Tror jag det var (va fan måste de krångla till det för med olika versioner?)

Båda versioner är bra dock så jag rekommenderar att skaffa båda som jag gjorde. Fast en tankade jag (Sschh!) ;-)

Weekend Video sa...

Det stämmer att det svenska skiljer sig från det engelska, speciellt skridskoscenen är annorlunda där. Men får ta och köpa den med låter det som nu visst. Jävla dig! ;D hahaha